Krakende bergen - Reisverslag uit Aurland, Noorwegen van Anno Bakker - WaarBenJij.nu Krakende bergen - Reisverslag uit Aurland, Noorwegen van Anno Bakker - WaarBenJij.nu

Krakende bergen

Door: Klepperderk

Blijf op de hoogte en volg Anno

17 Juni 2022 | Noorwegen, Aurland

Hallo.

We zijn weer een beetje opgeschoten richting jullie hitte.. Hier is het smorgens mooi maar dan verzeilen we toch weer in nattigheid. We stonden op een camping richting de Trolstiegen. Zo rond een uur of taalf was het net of het onweerde. Later nog een aantal keren.Een kneterend geluid met doffe knallen. We stonden aan de voet van de hoogste berg in Noord Europa de Trollrygen van 1740 meter hoog. Natuurlijk Troll alles is troll hier. Wat blijkt nu dat het geluid veroorzaakt wordt door gesteente wat los komt en naar beneden dwarreld. Smorgens moet wel een dikke rots zijn geweest want het was een doffe knal.Toen we de Artic cirkel passeerden stond er bij het bezoekrescentrum een monument. Met symbolen van hamer en sikkel. Maar eens even gegoogeld. Het blijkt dat van 1942 tot 1945 hier krijgsgevangenen uit Rusland en Yougoslavie aan het werk zijn gezet voor de aanleg van de weg en het spoor. Er waren 45 kampen met in totaal 34000 krijgsgevangenen . In de winter barre omstandigheden waardoor velen het leven lieten en voor hen is dit monument opgericht.. Het heeft nog steeds aandacht aangezien er bloemen waren gelegd. Een bijzonder verhaal.. We zijn de trolstiegen opgegaan. Een bijzondere weg . In 2016 gingen we er af nu er tegen op. De breedte van de aanloop is eigenlijk een karrespoor. Alles komt er langs echter als je in een van de twee bussen zit die elkaar moeten passeren zit ik er liever niet in. Legio haarspeld bochten en stijl omhoog. We waren vroeg dus bijna geen tegenliggers. Onderweg de aanmoedigingen van trollen gesneden uit het Noorse hout. We beginnen aan de trolstiegen en slalommen door de haarspeld bochten omhoog. In de bocht al kijken kom er een tegenligger maar het loopt goed af.. Boven het info centrum maar ook dikke sneeuw en veel motoren.

We doen de laatste afdaling naar Geiranger de Arendsweg.Overal mensen die het vooertuig klein en groot aan de kant zetten om een foto te maken. Uiteindelijk een mooi plekje op de camping met zicht op het Geiranger Fjord. Vandaag van Geiranger naar Aurland wederom stijl de lucht in met de haarspelden en weing breedte.. Vooruit kijken komt er wat aan moet ik in de uitham.Eerste bus goed tweede kart door en daar staan we. Hij gaat geen meter verder de ruimte is 10 cm. Met zicht in de speigels gaat het passeren uiteindelijk goed. Onderweg een mooi schouwspel. Wel 150 schapen en geiten parraderen over de weg in een lange kolonne terwijl sik over de middenstreep loopt m.a.w. dit is onze kant. Uiteindelijk aangekomen in Aurland na de 98 ste tunnel die tevens de langste was 24,5 km.

Aan het eind van de tunnel was /is het licht maar ook de regen terwijl we vertrokken met mooi weer.

We gaan wat eten en morgen over de Hardanger Vida. Een hoogvlakte dus de thermo bokse an.......................................

De groeten

Happy trail.

Jo en Klepperderk.

• 17 Juni 2022 - 20:57

Dinie Ten Voorde:

Hoi Joke en Anno,
    Bij het trollenmuseum liggen ook onze voetstappen. Die weg met haarspelt bochten heb ik nog mooie kaarten van. Avontuurlijk en spannend wat je allemaal tegenkomt. Ik ga het plakboek erbij halen t.z.t. om het weer te kijken.
    Hardangervidda een kale vlakte kan ik met nog herinneren.
    Het Noors nationaal park Hardangervidda verkennen. Zeker warm kleden.
    fijne avond en geniet samen.

groetjes Dinie

• 18 Juni 2022 - 15:11

Jan En Gerda:

Hoi Anno en Jo,
    julliemaken een prachtige reis, zo te horen!
    Alleen die smalle wegen trekken me niet zo.
    Nog heel veel plezier!