De bokse an. - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Anno Bakker - WaarBenJij.nu De bokse an. - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Anno Bakker - WaarBenJij.nu

De bokse an.

Door: Klepperderk

Blijf op de hoogte en volg Anno

07 Juni 2022 | Noorwegen, Alta

Daar zijn we weer.

De eerste twee berichten zijn niet naar de mail gestuurd maar als dit goed gaat zijn ze alsnog te lezen.

En maar over het weer te beginnen toen ik de verwachtigen bekeek voor we vertrokken was het niet best maar de weer goden zijn ons goed gezind. Het slechte in de nacht ( kun je goed op slapen) en overdag mooi weer. We waren dus in Zweden en gingen bij Tornio de Finse grens over.. De camping's zijn niet vol maar er zijn heel wat van die grijze knakkers onderweg. We spraken ze uit Overdinkel (woar kom ie weg) Heeten en onlangs uit Diepenheim. Nog even over de politiek gesproken hij is CDA, en over Kaag waren we het eens een kl......... W........ Hij wou K zeggen maar dat mocht niet van zijn vrouw. Onderweg werd de weg wel heel breed. We hadden dit eerder gezien enige jaren geleden en dit was weer een start en landingsbaan in de middle of nowhere. Aangelegd in een niet zolang verleden door de Finnen naar aanleiding van de schermutselingen met de Russen over het gebied Karelie . En nu weer super actueel. Van deze banen zijn er verspreid een 5 tal. Ook weer op de weg de rendieren die de gewoonte hebben net van voor de camper over te steken. Dus kalm an. Voor je het weet is het voor het rendier de laatse ladingsbaan en voor ons een fikse schade. Als je aan de klim naar de Noorkaap begint is het nog ongeveer 100 km helemaal langs het fjord en af en toe een tunnel de langste 6 km. Verschillende verlicht maar sober dus oppassen als je er in rijd de oogjes moeten even wennen. En als je dan boven de boomgrens komt wordt het interessant. Men noemt het de Porsanger Halvoya. De weg niet te breed en overal over de vlaktes nog sneeuw.. Hier vallen in de winter meters sneeuw . Maar genietend van dit bijzondere landschap komen we boven aan. We zijn niet alleen, ongeveer 150 colega camperaars staan op een parkeerplaats die je moet oprijden met 5 km per uur hobbel de bobbel en dat is nog snel maar we vinden een plekje. We zien de beroemde bol die op het uiterste puntje van Europa staat. Zegt men. Je zou nog iets verder kunnen naar een eilandje en dan ben je er echt. Maar ja we houden het maar algemeen hier is het. Het weer is prachtig. Gisteren was het het hier bewolkt en nu een stralend blauwe hemel. De mensen zitten buiten wel met een jack aan maar lekker in de zon. Natuurlijk en dat geldt voor de hele reis de zon gaat niet onder maar het bijzondere is ook de temperatuur zakt niet veel. Maar om 20.00 uur wordt het bewolkt in de verte en steekt er een wind op die een storm wordt. Een hele harde ons huisje schud en kraakt en dat gaat de hele nacht door volgens Jo, maar dat maak ik niet mee je kunt er prima op slapen. In de morgen het zelfde verhaal en ik maak me een beetje zorgen. Hoe komen we met een windvanger van 7,5 meter lang en 3 meter hoog deze bult af met deze wind. Het wordt iets minder dus om 6.30 uur snel de bokse an en starten en met moed en beleid de bult af. Het lukt en heelhuids gaan we gaan richting Alta over de Finmark Vidda. ook hier veel sneeuw waar nog met sneeuwscooters wordt gecrost. Mooie weg niet te breed maar het gaat prima. Even verwarring over een camping maar uiteindelijk komen we aan waar we nu staan de Ata Fjord camping. We krijgen het mooiste plekje. Wat blijkt er komt bijna niemand want de weg de E6 de enigste weg van noord naar zuid v.v. is afgesloten een brug heeft het begeven. De campingbaas zegt dat er een bordje ergens stond 30 bij 30 in het Noors wat ons is ontgaan. Morgen woensdag zou de weg weer open gaan we zijn benieuwd. Het weer is prima de wijn is goed het bier is goed de frisdrank is goed en het eten is goed wat wil je nog meer in deze omgeving wij zijn bevoorrecht.

Willy Nelson wordt gestreamd dus ook de muziek zit goed zefs zeer goed.

Tot zover ik zeg Happy Trail.

Groeten Jo en Anno.

• 07 Juni 2022 - 11:39

Marcel:

Mag jij dan wel alles zeggen van je vrouw?
    Jij denkt wel dat je de bokse an het, maar zij doet toch echt de kleur bepalen!

• 07 Juni 2022 - 11:51

Janny:

Wat een mooi verslag van jullie reis
    Jammer van de harde wind , maar zo gezien en te lezen,
    Wel spannend maar alles goed gegaan
    Toppie gr

• 07 Juni 2022 - 11:55

Plompjes:

Mooi verslag en beide lekker genieten en alles nemen zoals het komt.

Hele fijne vakantie verder !!!

Liefs Bert en Fenna

• 07 Juni 2022 - 13:47

Dinie Ten Voorde:

2e verslag wat ik lees.

"Het geet zoals het geet", Joke en Arno!
    Geniet er samen van, sneeuwpoppen maken etc.

Ben benieuwd of jullie nog verder kunnen.

gr. Dinie

• 08 Juni 2022 - 17:51

Jan En Janny:

Mooie foto’s ook , top van Europa

• 12 Juni 2022 - 20:29

Jan Rosman:

Hallo Anno en Jo,
    Weer op avontuur lees ik.
    Geniet ervan.